Kronikken bygger på forskning fra det internasjonale HBSC-nettverket, som i over 40 år har gitt innsikt i hvordan sosiale og miljømessige faktorer påvirker helse og trivsel blant skoleelever. Funn fra Norge og andre land viser klare sosiale forskjeller i psykisk helse, og understreker behovet for forebyggende tiltak som reduserer ulikhet. […]
Publikasjoner
Det er vanskeleg å gjere noko med forskjellar vi ikkje måler Kva har økonomi å seie for helsa til barn og ungdom? I fleire tiår har forskarar brukt Family Affluence Scale (FAS) for å måle korleis familiane har det økonomisk. Men samfunnet endrar seg, og ting som tidlegare var eit […]
Trender i barn og unges helsevaner og trivsel Over de siste fire tiårene har norske skoleelevers helsevaner og subjektive trivsel vist en overveiende negativ utvikling: fra økende helseplager og skolestress, til sviktende kostholdsvaner og fallende skoletrivsel,.særlig blant eldre jenter. Selv om fysisk aktivitet er ett av få områder med noen […]
Den siste norske HEVAS-rapporten ble publisert i 2020 av HEMIL-senteret ved Universitetet i Bergen. Rapporten bygger på data fra undersøkelsen i 2017–2018 og gir et bredt bilde av barn og unges helse, trivsel og levevaner i Norge, sammenlignet med øvrige nordiske land. Noen hovedpunkter fra rapporten: Rapporten viser at det […]
Valgkampen til stortingsvalget 2025 har bidratt til å løfte frem en bred offentlig debatt om barn og unges skjermbruk. Fra mobilfrie skoler til strengere regulering av sosiale medier har forslagene og meningene kommet tett, ofte ledsaget av advarsler om digitale medier som en trussel mot barns helse og utvikling. Samtidig […]